Program 2021 | Festival NASUTI

Program 2021

Nikola Čemanová: RE-carnis

Pálené tehly zo staveného odpadu Novej Cvernovke, keramická glazúra, epoxidová živica, olej, 2020.

Séria objektov vznikla ako reflexia materiálnej a technickej paralely hliny v kontexte utilitárnej keramiky a hliny ako stavebného materiálu. „O tehly v areáli NC som pravidelne zakopávala. Boli všade. Začala som v nich vidieť signifikanciu a urobila si malú zbierku použitých, priečkových, dutinkových a zvetraných tehál z kôp stavebnej sute ktoré už stratili pôvodný tvar. Malá zbierka prerástla do obsesie a štúdie tvarov, štruktúr a pôvodu tehál a zloženia tehliarskych hlín. Vyčistené tehly som pálila, aby som sa zbavila zvyškov malty a biologických nánosov času a prostredia z ich povrchu a zvýšila pórovitosť materiálu. Po výpale som na ne aplikovalikovala keramickú glazúru. Naglazované tehly prešli ešte jedným-ostrým výpalom, po ktorom som ich dná zaliala epoxidovou živicou. Tehly udržia vodu a teda vedia byť použité ako utilitárne objekty/vázy alebo ako solitérne sochy.

Tehly, ktoré už zažili svoj zrod, život aj smrť, s mojou pomocou zmŕtvychvstali a môžu ďalej existovať v inej, ušlachtilej podobe. Teší ma, že môžem moderovať takéto reinkarnácie materiálov…“

 

Remeslá v čase pandémie

V roku 2020 sme mali naplánovaných niekoľko praktických workshopov pre deti a dospelých. Kvôli pandémii Covid 19 však boli presunuté na neurčito. Keď nemôžu dizajnéri a umelci organizovať kultúrne podujatia a workshopy, navštívili sme niekoľko inšpiratívnych ateliérov aspoň s našou kamerou. Za prísnych opatrení nahrával Janko, žiak 1. stupňa ZŠ. Deti sú postihnuté pandemickou situáciou a vystavené mnohým hrozbám, ktorých dopad zistíme až v budúcnosti. Podľa údajov UNICEF približne 1,5 miliardy detí na celom svete z dôvodu prísnych karanténnych opatrení nenavštevuje, alebo dlhodobo nenavštevovalo školu.

Nové technológie im pomáhajú vzdelávať sa a ostať v spojení. Na rozdiel od dospelých sú však deti vo vývojovom štádiu svojho života, počas ktorého sú dôsledky krízy oveľa významnejšie. Dištančné vzdelávanie má na dieťa oveľa väčší vplyv ako práca z domu na dospelého (aj keď obe prebiehajú rovnako dlho). Mnohé deti sa ťažko vyrovnávajú s tým, že sa nemôžu stretávať so svojimi blízkymi a kamarátmi a trápi ich neistota v súvislosti s budúcnosťou. Symbolickou spoluprácou s detským kameramanom chceme poukázať na dôležitosť dbania na vyvážený rozvoj detí v každej situácii a tiež ich vedenie k remeselným zručnostiam, popri nadobúdaní digitálnej gramotnosti.

Nikola Čemanová

Nikola Čemanová sa sa venuje rezidenčným projektom a produkcii v SNG, vedie kurzy keramiky v dielni v Novej Cvernovke a vo svojej tvorbe spracúva témy tela a hmoty. Jej svetom je keramika a vo videu sa okrem iného dozviete, ako zistiť, či hlina, ktorú nájdete na lúke je vhodná na tvorbu alebo nie.

People on Earth

Illah van Oijen a Nina Marčeková tvoria v Novej Cvernovke v ateliéri s názvom People on Earth. Venujú sa redizajnu noseného oblečenia, upcyklácii látok, a tvoria odev či doplnky aj zo zdanlivo nenositeľných materiálov. Rozprávali sme sa o nových spoluprácach, dynamikách pandémie a čerstvých plánoch i novom kvetinárstve Jany Tornado. “Sme slobodné, nemáme zviazané ruky masovou produkciou ani konfekčnými štandardmi, a preto sa môžeme venovať lokálnym projektom o udržateľnosti mimo módny aparátus. Máme ateliér v novej Cvernovke, čo zaručuje každodenné podnety ako zachrániť planétu Zem.”

Bagbet

Bagbet je dizajnérske štúdio, ktoré sa zameriava na spracovanie textilného odpadu. Prioritou je byť ohľaduplný voči prírode. Vo svojej tvorbe sa snažia veciam vdýchnuť nový život a vnášať tak ekológiu do každodenného života. O príbehoch textilu za denného ruchu Šancovej ulice…
http://www.bagbet.sk/sk/home/

KundyCrew

Schaubmarov mlyn (SNG) má ambíciu pravidelne organizovať a poskytovať zázemie pre rezidencie umelcov a dizajnérov. Cieľom je, aby návštevníci mohli umenie v mlyne nielen “obzerať” ale aj zažívať a prichádzať do kontaktu s procesom a výsledkami umeleckej tvorby. Tvorivá skupina Kundy Crew vznikla v roku 2010 ako neformálne zoskupenie nahnevaných dievčat, ktoré sa rozhodli zobrať svojim starým mamám aj tú poslednú zábavku a začali vyšívať. Vo svojich výšivkách sa venujú témam feministickým, antifašistickým, mizantropickým, vážnym, smiešnym, aktuálnym a iným. Zľava: Nina, Eva, mimo obraz Iva, Gabika.

Zároveň bola počas našej návštevy v priestoroch Schaubmarovho mlyna nainštalovaná zavretá výstava. Výstava Skupinová terapia by chcela, nie náhodou práve v Pezinku-Cajle, meste/mieste so silným renomé psychiatrie, umením podchytiť narastajúcu úzkosť a unikajúci pocit radosti, na ktoré dnes reaguje stále viac umelcov. Na jednom mieste, v charizmatickom priestore starého mlyna, koncentrujeme diela, v ktorých sa zrkadlí onen participatívny obrat i komunitný étos, tak ako ich zažívame v umení a prevádzke umenia posledných dekád.

Márta Juhász

Márta Juhász si vybudovala meno predovšetkým tvorbou šperkov z rôznych materiálov, pracuje s hliníkom, rada experimentuje a hľadá nové techniky spracovania kovov a plastov. Je rada, keď môže dať nový zmysel starým veciam. Pri našej neformálnej návšteve ateliéru počas pandémie sme sa rozprávali o plánoch na ďalšie aktivity a o tom, ako a prečo začala Márta pracovať s drahými kovmi ako zlato a striebro.

Saša Miklášová – SAShE

SAShE je na Slovensku už vyše 11 rokov synonymom rukodielnej tvorby, spája autorov profesionálnych, ale aj amatérskych výrobkov od šperkov, oblečenia, cez kozmetiku, veci pre deti, či domácnosť až po umelecké diela, ale aj materiál na výrobu. Okrem online komunity organizuje SAShE v spolupráci so Starou Tržnicou živý event SAShE v Tržnici, kde majú návštevníci dvakrát do roka možnosť uvidieť tie najlepšie značky, ktoré na SAShE vyrástli. Saša s mužom Jurajom vedie projekt od jeho vzniku a stále ich baví sledovať a podporovať rast slovenských značiek a vytvárať im dôstojný, funkčný a moderný online priestor pre predaj ich tvorby.

Rozprávali sme sa o princípoch udržateľnosti, medzi ktoré rozhodne patrí ručná práca, lokálna výroba, minimalizovanie odpadu, čo najväčšia sebestačnosť domácností a schopnosť opravovať spotrebné produkty. Dozviete sa, čo znamená záložka “zero waste”, koľko tvorcov máme na Slovensku a ako sa im darí a prečo je dobré vytvárať priestor pre rozmanitosť remesla. Handmade komunita v SR je pravdaže ešte širšia ako samotný portál SAShE, čo je pravaže dobré pre spoločnosť i planétu. Veríme, že podpora amatérskej tvorivosti a rukodielnej práce nie je konkurenciou práce profesionálnych dizajnérov a umelcov, práve naopak, smeruje spoločnosť k lepšiemu oceneniu prepracovaných remeselných značiek.

Daniela Krajčová

Daniela Krajčová absolvovala Vysokú školu výtvarných umení, na Katedre Intermédií a multimédií pod vedením Doc. Anny Daučíkovej a Vysokú školu múzických umení v odbore animácia. Doktorandský titul získala na VŠVU s prácou na tému Spomienky na židovskú komunitu formou ručnej animácie.

Video návšteva v pandemickej dobe vypovedá o tvorbe a živote s deťmi.

Martina Mareková Kuipers – Fashion Revolution Slovakia

Koordinátorku hnutia na Slovensku sme predstavili už na prvom festivale Nasuti v roku 2018. Fashion Revolution je najväčšia svetová aktivistická organizácia v oblasti módy. Organizuje kampane a aktivity s cieľom spájania komunít, posilnenia priestoru pre nevypočuté a marginalizované hlasy. Pravidelná akcia Fashion Revolution Week sa v roku 2021 niesla v znamení hashtagu #IFixedMyClothes. Zámerom lokálnych aktivít je vyzdvihnúť opravu oblečenia a prinavrátiť ručné práce do našich bežných životov. Vďaka upcyklácii a oprave oblečenia môže každý z nás eliminovať textilný odpad, čím znížime záťaž na životné prostredie. „Želaním Fashion Revolution na Slovensku je posilniť komunitu ľudí, ktorí sa venujú ručným prácam a vzájomne sa môžu prepájať a inšpirovať.”

Tma

Štvrtý ročník festivalu Nasuti bude pracovať s TMOU ako fenoménom prírodným, ale aj umeleckým. Ako v prvých troch ročníkoch, opäť sa ocitneme na priesečníkoch umenia a vedy.

V súčasnosti nás trápi nielen nežiadúci výsledok nadprodukcie tovarov, ale aj nadprodukcia niečoho, čo vyzerá byť zdanlivo nehmotné a pozitívne – svetlo. Nadmerné osvetlenie je vlastne esenciou nadprodukcie, núti k neustálej činnosti a aktivite. Tma je však esenciálne dôležitá pre naše prežitie a stáva sa veľkým problémom, že stále viac mizne. Svetelný smog je seriózny ekologický problém súčasnej doby. Je známe, že spôsobuje ťažkosti so spánkom, stratu rovnováhy pri tvorbe hormónu melatonín. Na spánkovú depriváciu sa viaže celý rad civilizačných chorôb od depresií po vysoký tlak.

Pre svetelný smog nevidieť oblohu a hviezdy – nevidno nad svoje horizonty, metaforicky, ani doslovne. Mnohé druhy chrobákov si už nedovidia na cestu, pretože prirodzene svoju činnosť orientovali podľa odrazu mliečnej dráhy. Tú je ale vidno len pri zachovaní prirodzenej tmy v prírode. Keď nastane vychýlenie z rovnováhy života hmyzu, naruší sa tým celý ekosystém – opeľovania, výživa zvierat i ľudí…

Ročné obdobia v miernom pásme sú charakterizované inou dĺžkou slnečného dňa. Pri honbe za jej predlžovaním zabúdame na tmu a jej nenahraditeľné dobré vlastnosti. Modré svetlo bliká z displejov smartfónov v podstate neustále a pri tom je známe, že väčšina živých organizmov má 24 hodinový cirkadiánny rytmus, ktorý je založený vyslovene na striedaní tmy a svetla. Pri meraní hodnoty luxov v exteriéri a interiéri počas dňa boli tiež zistené dramatické rozdiely. K zdravšiemu spánku ľudí i zdravým cyklom ostatných živých organizmov prispieva jednak nočná tma a tiež denné vystavovanie sa rozumnému množstvu slnečného jasu. Životy strávené v interiéroch kancelárií a áut sa podpíšu na kvalite zdravia.

Rovnováha extrémov, harmónia rôznych štádií prírodných javov je vychyľovaná viacerými nebezpečnými smermi. Riešenie opäť neprichádza ľahko a nie je univerzálne aplikovateľné. Na zdravý život a fungovanie potrebujeme poznať a dodržiavať celý rad princípov v správnom kontexte. Nedá sa vyslovene zakázať LED osvetlenie, nedá sa odsťahovať do Polonín. Nedá sa vrátiť do preindustriálnej doby, dá sa s postindustriálnymi nástrojmi zaobchádzať rozumnejšie. Veríme, že festival Nasuti IV s podtitulom TMA vnesie do tejto témy viac svetla.

Udržateľný dizajn budúcnosti / online debata č. 2 15.00 - 16.30

Juraj Hariš (Nová Cvernovka), Michala Lipková (FA STU), Lenka Hámošová (Uroboros, Praha), moderuje Zuzana Duchová.

Ako implementovať najnovšie poznatky techniky do dizajnérskej a architektonickej tvorby a byť eko – s predstavením nového Suťoparku.

Pri predstavení našich hostí urobíme oblúk od lopaty až po umelú inteligenciu. Prídeme až k takým základným otázkam, ako môže váš dizajn zlepšiť životy ľudí do budúcna? Čo s pandémiou? Ako budeme ďalej žiť? Aký dizajn by nám pomohol? Máme riešiť len online/ digital? Čo bude s fyzickým prostredím?

 

GREEN FUNDING / online debata č. 1 13.00 - 14.30

Róbert Špoták (FPU), Daniel Péter (IVF), Michal Sládek (Pohoda Festival), moderuje Natália Derner Urblíková.

Ako budeme grantovať ekologicky?
Musí byť umenie zelené?

 

Nestrácajme čas: Degrowth / online debata č. 3 17.00 - 19.00

Čo to vlastne je ako tento pojem preložiť do slovenčiny a najmä slovenskej praxe? Michal Lehuta (Makroekonóm VÚB), Eva Fraňková (odborná asistentka na katedře Enviromentálních studií MUNI Brno), Nicolas Giroux (Bystro.org), moderujú Boris Meluš a Diana Klepoch Majdáková (Nová Cvernovka).

Zachránia eko-slamky svet? 22. 9. 2018, 13.00 - 14.30, sála

Veronika Cyprichová a Anna Grenčíková, František Simančík, Maja Demjanovičová, Annemarie Velič
Moderuje: Boris Meluš

Eko ako životný štýl. Módny trend, naivita alebo nevyhnutnosť? Ako sa dá žiť udržateľne v konzumnom svete? Majú zmeny na individuál- nej úrovni ešte vôbec význam? Aký dopad má náš životný štýl na planétu a kde začať, ak chceme naozaj pomôcť?

Ako ďaleko zájde pomalá móda? 22.9.2018 o 10.00

Martina Mareková Kuipers (Bartinki + Fashion Revolution), Nina Marčeková + Illah van Oijen (FRL), Sofia Ravasová (Fosia), Jana Milatová, Lenka Krivá (Cila, Kapsulový šatník)
Moderuje: Zuzana Duchová

Je recyklovanie iba ďalšia formálna módna vlna, alebo vieme ísť hlbšie ako po povrchu dekorácie? Prešívanie, lokálnosť, kapsulový šatník, vintage a ďalšie fenomény. 

 

Ako ďaleko zájde pomalá móda? II. 21.9.2019, 10.00 - 12.00, sála

Lenka Vacková, Eva Klabalová, Marta Juhász, Mária Štraneková, Soňa Vidiečanová a Tomáš Horváth, moderuje Zuzana Duchová.

Je recyklovanie iba ďalšia formálna módna vlna, alebo vieme ísť hlbšie ako po povrchu dekorácie? Módne doplnky a prevádzka okolo sveta módy: šperky, topánky, spodné prádlo, obaly a galantériu predstavia ich uvedomelí tvorcovia.

Zelená architektúra 21.9.2018, 15.00 - 16.30, sála

Ivana Maleš, Hana Ovesná, Juraj Hariš, Michal Marcinov
Host: Zuzana Duchová

Manažment odpadu, predchádzanie jeho vzniku, zmiernenie klimatických zmien a ďalšie výzvy „zeleného“ stavebníctva a architektúry. Téma, ktorá sa nesie celým festivalom: ako stavať, búrať a rekonštruovať ekologicky?